facebook googleplus linkedin menu twitter user

  • nl
  • en

DEALMAKING DINNER I Utrecht 2-7-2013

Er was geen beter decor denkbaar voor deze zomerse Dealmaking Dinner. Kersverse partner SOON ontving ons op haar tijdelijke daktuin op het Utrecht Science Park voor een heerlijke barbecue. De daktuin is één van de sociaal ondernemende projecten van SOON, daarnaast helpt het studenten om nieuwe sociale ondernemingen op te zetten. Met een biologische barbecue, biologische fruitsapjes en de mogelijkheid om je thee vers van het balkon te plukken was zichtbaar dat aan dit project in ieder geval alles klopt!

Daktuin SOON
Daktuin SOON

Na een korte introductie, was het de beurt aan de ondernemers. John Staunton van Shopper Concepts beet de spits af. Hij mocht als eerste proberen de ruim 30 investeerders te overtuigen dat zijn bedrijf een goede investering is. Samen met zijn partner ontwikkelde hij een klein device dat op de toonbank van winkels geplaatst kan worden. Het apparaat scant je smartphone, OV-chipkaart of een ander elektronisch pasje die vervolgens als moderne ‘klantenkaart’ dient. John denkt hiermee een nieuwe manier gevonden te hebben voor met name kleinere ondernemers in de detailhandel, om klanten aan zich te binden. Daarnaast kan met de technologie een netwerk van lokale winkels en horecagelegenheden worden opgezet.

Na een aantal kritische, maar geïnteresseerde vragen van investeerders was het de beurt aan Vincent Laban om de investeerders warm te krijgen voor een ietwat grotere investering. Voor het opzetten van een shea butter-fabriek in Togo, pitchte Vincent voor 5 miljoen euro. Met een dergelijke investering komen ook fondsen van de Wereldbank vrij en kan het project starten. Naast een winstgevende business, helpt dit bedrijf  een grote groep Togoleese vrouwen aan een baan.

Koen pitcht voor Easy Hardware Trading

Als laatste ondernemer van de avond presenteerde Koen van Klinken zijn plan om internationaal te gaan met zijn bedrijf Easy Hardware Trading, dat zich bezig houdt met de in- en verkoop van gebruikte en nieuwe IT- en netwerkapparatuur. Om een nieuwe vestiging op te zetten in het buitenland hebben zij ‘smart capital’ nodig; naast kapitaal zoeken zij een investeerder met kennis van de internationale markt en het land waar de vestiging moet komen.

Naast deze drie proposities presenteerde De Investeerdersclub zélf iets nieuws. In samenwerking met crowdfund-platform Symbid, heeft De Investeerdersclub een groep opgericht waar ondernemers zich online presenteren aan de investeerders uit de club. De proposities die hier worden gepresenteerd staan exclusief in de groep van De Investeerdersclub. Investeerders kunnen met elkaar en de ondernemer de propositie bespreken. Via deze groep presenteren ook ondernemers met een lagere kapitaalbehoefte zich en is het voor investeerders mogelijk om direct en samen te participeren. Met minder geld, minder risico, minder tijdsverlies.  Het initiatief staat naast het bestaande video platform, waarop de ondernemers die door ons getraind zijn zich presenteren.

Investeerders luisteren aandachtigVoordat iedereen kon aanvallen op de inmiddels aangestoken barbecue, kreeg Thomas Vaassen het woord om The Hub te presenteren als nieuwe company member van De Investeerdersclub. The Hub in Amsterdam is onderdeel van een wereldwijd netwerk van ‘hubs’ die kraamkamer willen zijn van sociale innovatie. The Hub is op dit moment bezig met een nieuwe financieringsronde voor de internationalisering van het concept en Thomas greep dan ook de kans om investeerders hiervoor enthousiast te maken.

Hierna konden we dan echt genieten van de burgers, worstjes en sateetjes. Naast aandacht voor het eten was er zeker ook voldoende aandacht voor de ondernemers, waar veel investeerders meer van wilden horen. De regen liet gelukkig op zich wachten tot iedereen voldaan was afgedaald naar zijn auto in de parkeergarage een verdieping lager. Na de welverdiende zomervakantie hopen we op een even succesvolle, zomerse dealmaking eind augustus!